آشنایی با ابزار و لوازم مورد نیاز در ارتودنسی

مقدمه

همانطور که در تمامی مقالات پیشین گفته شد ارتودنسی یکی از بهترین روش ها برای درمان مشکلات دندانی است. اما اینکه در ارتودنسی از چه لوازمی استفاده میشود برای بسیاری از کاربران جالب است. با ما همراه باشید تا در مورد تعدادی از این ابزار ها و کاربرد آنها صحبت کنیم.

ابزار مورد استفاده به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند. ابزاری که مصرفی برای بیمار هستند و ابزاری که مورد استفاده دکتر ارتودنسی در اصفهان قرار میگیرد.

لوازم مصرفی در طول درمان ارتودنسی

وقتی صحبت از لوازم ارتودنسی میشود، معمولا افراد فقط به یاد براکت ها و سیم ارتودنسی میافتند. اما تنها این موارد نیست، لوازم زیادی در طول دوره درمان ارتودنسی توسط دکتر متخصص ارتودنسی در اصفهان مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به توضیح مختصری از آنها خواهیم پرداخت.

1.براکت

براکت ها که در دو نوع فلزی و سرامیکی وجود دارند اصلی ترین وسیله برای جا به جا دندان و حرکت به سمت صحیح دندان هاست. براکت ها که توسط سیم ارتودنسی به یکدیگر متصل میشوند با تکنیک هایی که ارتودنتیست انجام میدهد باعث حرکت دندان ها میشود. براکت ها با استفاده از جسب و یا سیمان ارتودنسی به دندان ها میچسبند. روی براکت ها معمولا دو شیار وجود دارد که سیم از بین آنها عبور میکند.

براکت ها انوع مختلفی دارند که بسته به شرایط و … ممکن است دکتر متخصص از نمونه های مختلفی استفاده کند. براکت های فلزی ، پلاستیکی و سرامیکی نمونه هایی از براکت ها هستند. توضح کامل تر در مورد براکت ها در مقالات مرتبط مطالعه کنید.

2.سیم ارتودنسی

سیم های نازک فلزی که از بین براکت ها عبور میکنند و با فشار ملایمی که به دندان ها وبراکت ها می آورند باعث جا به جایی دندان ها و حرکت به سمت صحیح دندان ها میشوند. سیم های ارتودنسی در طول درمان ممکن است چندین بار تعویض شوند.

3.بریس ها

بریس های ارتودنسی به مجموعه از ابزار و لوازم گفته میشود که شامل براکت های است که با سیم به هم متصل شده اند البته بسته به درمان فرد میتواند از لوازم دیگری مانند کش های ارتودنسی نیز در بریس ها استفاده شود.  بریس ها انواع مختلفی دارند بریس های فلزی که متداول ترین نوع بریس هستند از ترکیب براکت و سیم فلزی تشکیل میشوند. بریس های سرامیکی از براکت های سرامیکی شفاف و سیم فلزی تشکیل میشوند. بریس های نامرئی که از براکت های ظریف و شفاف در پشت دندان ها استفاده میشود. هزینه آنها به نسبت بقیه بریس ها بیشتر است و تحمل بریس ها پشت دندان کمی است.

4.بند یا باند ارتودنسی

بند به حلقه های فلزی ضد زنگ گفته میشود که دور دندان قرار میگیرند از براکت ها قوی ترند و برای هم ردیف کردن دندان های بالا و پایین مورد استفاده قرار میگیرند .

5.کش ارتودنسی

یکی از لوازم پرکاربرد و مصرفی در ارتودنسی کش های ارتودنسی هستند کش ها برای تنظیم کردن دندان های فک بالا و پایین مورد استفاده قرار میگیرند که اگر متخصص ارتودنسی در اصفهان بتواند از کش ها به بهترین نحوه استفاده کند میتواند درمان ارتودنسی را سریع تر پیش ببرد.

کش های ارتودنسی در نمونه های مختلف اورینگ ، جداکننده ، رابربند و… از نمونه کش های مصرفی در طول درمان ارتودنسی هستند. اورینگ ها  که در رنگبندی مختلف روی براکت ها قرار میگیرند.

6.هوک ارتودنسی

هوک ها لوازم اتصالات کوچک فلزی هستند که بر روی براکت ها نصب میشوند و کاربرد آنها برای اتصل کش ها بین فک ها میباشد. و در حالت عادی نیازی به استفاده از هوک نیست.

7.هدگیر ارتودنسی

هدگیر وسیله است در درمان ارتودنسی که فقط برای افرادی که مشکلات جلو یا عقب بودن فک بالا و پایین را دارند مورد استفاده قرار میگیرد . هدگیر باعث میشود با فشار ملایمی که به فک وارد میکند مانع رشد سریع فک میشود. اما این فشار باعث درد و ناراحتی در بیمار نمیشود.

8.نگهدارنده یا ریتینر

بعد از اتمام درمان ارتودنسی که دندان ها در جای مناسب خود قرار گرفتند و بریس ها از دندان برداشته شد ، ممکن است باز هم دندان ها حرکت کنند و به جای اولیه خود بازگردند . برای جلوگیری از این اتفاق ، دکتر ناصری به عنوان بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان ، استفاده از نگهدارنده یا ریتینر را پیشنهاد میکند. ریتینرها دو نوع هستند ثابت و متحرک . نگهدارنده ثابت یک سیم فلزی نازک است که از پشت به دندان ها مچسبد و الا اذیت کننده نیست اما باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. اما نگهدارنده متحرک سیمی نازک که از روی دندان ها عبور میکند و به صورت قلاب به دندان های پشتی گیر میکند. این نگهدارنده ها به راحتی از دهان خارج میشوند و میتوان هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن را از دهان خارج کرد.

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت ارتودنسی بهترین روش درمان دندان و فک است و تمام این لوازم مصرفی باید از برندهای معتبر باشند . دکتر محمد علی بانصری برای انجام ارتودنسی از بهترین برندهای براکت ، سیم ، ریتینر ، چسب و… استفاده میکند. چون تمام این لوازم در دهان و در ارتباط با لثه هاست اگه از برندهای بی کیفیت استفاده شود امکان عفونت و مشکات دهانی وجود دارد.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم لوازم ارتودنسی به دو دسته تقسیم میشود. دسته اول موارد مصرفی بیمار بود که در این مقاله توضیحاتی ارائه شد . اما اگر اطلاعات کاملی از دسته دوم لوازم مورد نیاز در ارتودنسی میخواهید با ما در قسمت دوم مقاله همراه باشید. از اینکه تا پایان با ما بودید سپاسگذاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *