بوی بد دهان در زمان ارتودنسی

معضل بوی دهان

بوی بد دهان از معضلات ناراحت کننده برای همه افراد می باشد. ارتودنسی دندان نیز می تواند از عوامل بوی بد دهان برای افرادی باشد که برای درمان ناهنجاری های دندانی از این روش استفاده می کنند. در صورتی که براکت های ارتودنسی به درستی تمیز نشوند، به علت تجمع باکتری ها باعث ایجاد بودی بد در دهان می شود. در ادامه به علت های ایجاد بوی بد دهان در زمان ارتودنسی و روش های جلوگیری از آن می پردازیم.

آیا ارتودنسی علت بوی بد دهان می باشد؟

قبل از استفاده از این روش درمانی، این سوال پیش می آید که آیا ارتودنسی می تواند علتی برای ایجاد بوی بد دهان باشد؟ متخصص ارتودنسی اصفهان دکتر ناصری از بهترین ابزار ها برای درمان ناهنجاری های فک و دهان استفاده می کند. به هر حال در زمان استفاده از ارتودنسی ثابت به دلیل وجود براکت ها روی دندان ها ممکن است به همه قسمت های دندان دسترسی کافی نداشته باشید. در نتیجه مواد غذایی در قسمت های غیر قابل دسترس در دهان باقی می مانند. پس محیط خوبی برای رشد و تجمع باکتری ها فراهم می شود و تکثیر این باکتری ها موجب بوی بد دهان می شود. از دیگر دلیل ها در بروز بوی بد دهان در زمان استفاده از ارتودنسی بیماری های لثه و عدم رعایت بهداشت دندان و دهان می باشد.

علت بوی بد دهان در زمان ارتودنسی

علت های زیادی می تواند منجر به بوی بد دهان در حین درمان با ارتودنسی شود. از جمله رایج ترین این علت ها عبارتند از:

  • استعمال سیگار و دخانیات:

استعمال دخانیات و سیگار کشیدن می تواند منجر به بیماری های لثه ای و پوسیدگی دندان ها شود و همین مورد از علت های ایجاد بوی بد در دهان در افراد سیگاری می شود.

  • وجود عفونت در دهان:

عفونت های دهان در اثر عواملی چون زخم های دهان، پوسیدگی دندان ها و یا آسیب رسیدن به  وجود می آیند. این عفونت ها می تواند از عوامل تاثیر گذار در ایجاد بوی بد دهان باشد.

  • عدم رعایت بهداشت مناسب:

در صورتی که در زمان ارتودنسی به طور مرتب از مسواک، دهانشویه و نخ دندان استفاده نشود به دلیل وجود ذرات غذایی در بین براکت ها، باکتری ها در دهان تجمع و تکثیر می یابند و باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود. از مهم ترین علت های ایجاد بوی بد در دهان همین مورد می باشد.

  • وجود عفونت در گلو و بینی:

از عواملی که می تواند در ایجاد بوی بد در دهان نقش داشته باشد وجود عفونت در گلو و مجاری تنفسی می باشد.

  • ترشح کم بزاق:

وجود بزاق در دهان از عوامل مهم در جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها در دهان می باشد. وظیفه بزاق پاکسازی دهان دهان می باشد. در صورتی که بزاق به مقدار کمی در دهان ترشح شود، می تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود.

  • استفاده از بعضی دارو ها:

استفاده از بعضی دارو ها می تواند باعث ایجا بوی بد در دهان شود. دارو هایی مانند آموکسی سیلین که با کم کردن میزان ترشح بزاق منجر به ایجاد این مسئله می شود.

  • بیماری های گوارشی:

مشکلات گوارشی گوناگونی می تواند در ایجاد بوی بد دهان تاثیر گذار باشد. مشکل در معده و کبد در ایجاد این بوی بد بیشترین اثر را دارد.

روش های جلوگیری از بوی بد دهان در زمان ارتودنسی

دکتر ناصری بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان راهکار های مختلفی را برای جلوگیری از بوی بد دهان حین درمان با ارتودنسی توصیه می کند. با رعایت این راهکار ها می توانید دهانی خوش بو داشته باشید.

دندان های خود را مرتبا با دهانشویه، مسواک و نخ دندان تمیز کیند تا باقی مانده مواد غذایی در بین براکت ها از بین بروند. استفاده از دهانشویه مناسب می تواند باکتری ها را دردهان از بین ببرد و مانع از رشد آن ها شود. این نکته بسیار مهم است که استفاده از مسواک به تنهایی نمی تواند در جلوگیری از بوی بد دهان تاثیر گذار باشد.

جایگزین کردن مواد غذایی مفید با شیرنی جات و غذا های نا مناسبی از موارد بسیار مهم در جلوگیری از ایجاد بوی بد در دهان می باشد.

مرتبا باید دهان خود را با آب تر نموده و باید از خشک شدن آن جلوگیری کرد. همچنین برای شستن دهان خود بهتر استاز واتر پیک کمک بگیرید. این دستگاه با استفاده از فشار آب علاوه بر تر کردن دهان می تواند مواد غذایی باقی مانده در بین براکت ها را خارج کند.

انجام ارتودنسی باید توسط یک دکتر متخصص در زمینه ناهنجاری های فک و دهان مانند دکتر ناصری انجام شود. همچنین جلسات ارتودنسی را باید جدی گرفت تا در صورت بروز مشکل سریعا نسبت به رفع آن اقدام کرد.

استفاده از خوش بو کننده دهان می تواند از راهکار های موقتی برای از بین بردن بوی بد دهان باشد.

استفاده از آدامس ها نیز می تواند از عوامل موقتی مؤثر در از بین بردن بوی بد دهان باشد. البته از این نکته ناید غافل شد که استفاده از آدامس برای کسانی که ارتودنسی ثابت دارند ممنوع می باشد و فقط افرادی می توانند از آن استفاده کنند که ارتودنسی متحرک دارند.

رژیم غذایی در زمان ارتودنسی

در زمان استفاده از ارتودنسی در اصفهان برای درمان ناهنجاری های فک و دندان بهتر است از رژیم غذایی مناسب استفاده شود. استفاده از شیرینی جات می تواند عامل مهمی در ایجاد بوی بد دهان باشد. به این علت که علاوه بر ایجاد بوی بد در دهان می تواند باعث ایجاد پوسیدگی های دندانی شود. بنابراین با رعایت رژیم غذایی درست می توانید بوی بد دهان را در این زمان از بین برد. از جمله مواد غذایی که مصرف آن در زمان ارودنسی توصیه می شود می توان به: استفاده از سبزیجات مانند نعنا و ریحان، میوه جات تازه مانند گیلاس، دمنوش زنجبیل، استفاده از چای سبز و ماست های پروبیوتیک، اشاره کرد.

دکتر ناصری، بهترین متخصص در زمینه ارتودنسی

ارتودنسی از جمله عواملی است که در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد. رعایت تمامی موارد گفته شده می تواند در از بین بردن بوی بد دهان در حین ارتودنسی مؤثر باشد. رعایت آن ها در ابتدا ممکن است امری سخت و دشوار باشد اما پس از گذشت زمان به یک روتین برای مراقبت از دندان ها تبدیل خواهد شد. بهترین کار در زمان ارتودنسی مراجعه مرتب به اورتودنتیست می باشد که می تواند در سلامت دندان ها و از بین بردن بوی بد دهان مؤثر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *