تغذیه در دوران ارتودنسی

رژیم غذا خوردن در دوران درمانی با ارتودنسی

تغذیه در دوران ارتودنسی :ارتودنسی راهی برای تراز کردن و صاف کردن دندان های شما است. بریس های ارتودنسی به خوبی دندان های شما را بهبود می بخشند ولی کنار آمدن با فشار اضافی روی دندان ممکن است روز ها و یا هفته ها طول بکشد.

در طی روز های اول ممکن است دردناک شدن اطراف دندان ها و لثه ها را تجربه کنید. در طی این دوران برخی از غذا ها را به راحتی می توانید میل کنید اما بهتر است از خوردن برخی غذا ها پرهیز کنید چون ممکن است به بریس گیر کند و به آن ها آسیب بزند.

بلافاصله بعد از انجام ارتودنسی نباید بستنی، نان های سفت و ضخیم و برش های ضخیم گوشت بخورید.

وقتی برای اولین بار ارتودنسی کردید چه مواد غذایی می توانید بخورید؟

از آن جایی که بعد از قرار دادن بریس ها ممکن است لثه ها و اطراف دندان کمی دردناک شود بهتر است غذا هایی که بافت سفتی دارند را مصرف نکنید.

به توصیه بهترین دندانپزشک ارتودنسی اصفهان دکتر محمد ناصری غذا هایی مانند پوره سیب زمینی، ماست، سوپ، تخم مرغ، بلغور جو دو سر، غذا های دریایی، غلات پخته شده، میوه های نرم، پنیر های نرم، سبزیجات پخته، دسر های مرطوب، ماکارونی و هر چیزی که راحت جویده می شود را می توانید بخورید تا کم کم نحوه جویدن غذا را با وجود بریس های ارتودنسی یاد بگیرید.

بلافاصله بعد از انجام ارتودنسی دندان ها حساس اند و  نباید یخ  بخورید.

چه مواد غذایی بلافاصله بعد از دریافت بریس ارتودنسی نباید مصرف شود؟

غذا های زیادی برای خوردن با وجود بریس مناسب هستند با این حال برخی از این غذا های مناسب ممکن است بلافاصله بعد از قرار دادن بریس ها برای شما مشکل ایجاد کند و بهتر است از خوردن آن ها پرهیز شود چون ممکن است باعث فشار و حساسیت بیش از حد شود. غذا هایی که بلافاصله بعد از انجام ارتودنسی نباید مورد استفاده قرار دهید شامل بستنی، نان های سفت و ضخیم، برش های ضخیم گوشت، غذا های پر ادویه و  مرکبات می شود. بعد از مدتی که دندان های شما با بریس سازگار شد مصرف این مواد غذایی برای شما هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و با خیال راحت می توانید آن ها را مصرف کنید.

از خوردن چه مواد غذایی با وجود بریس ارتودنسی باید خودداری کنید؟

توجه داشته باشید که بریس ها به آسیب حساس اند بنابراین تا وقتی بریس ارتودنسی دارید بهتر است از مصرف برخی مواد غذایی خودداری کنید. این غذا ها شامل مواد غذایی سفت و چسبناک است که به سیم ها و باند ها آسیب می رساند و یا باعث جدا شدن براکت از دندان ها می شود. غذا هایی که با وجود بریس باید کاملا از خوردن آن اجتناب کرد شامل ذرت بو داده، آجیل، یخ، آدامس، آبنبات سفت، آبنبات جویدنی، نان های سفت و سخت، سبزیجات و میوه های ترد، چوب شور، کراکر های سفت و چیپس می شود. همچنین مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین را باید محدود کنید چون ترکیب شکر با بزاق سبب ایجاد پلاک روی دندان می شود و با وجود بریس پاک کردن این پلاک ها با مسواک سخت می شود و احتمال خراب شدن دندان ها بالا می رود. بهتر است مصرف شیرینی را به چند بار در هفته محدود کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *