تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

مقدمه

ارتودنسی یکی از روش‌های معروف در علم دندان پزشکی است، که بسیاری از افراد برای اصلاح فرم دندان‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. ارتودنسی دندان‌ها، وظیفه‌ی تغییر فرم آنها را به عهده دارد. مراکز ارتودنسی در اصفهان یکی از نمونه‌های بارز انجام ارتودنسی در سطح استان هستند. یکی از موارد مهمی که در امر ارتودنسی باید مورد توجه قرار گیرد، دندان عقل است. پس با ما همراه باشید تا تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی را بیشتر بشناسید.

دندان عقل چیست؟

بسیاری از ما شاید نام دندان عقل را به کرات شنیده باشیم، اما هیچوقت به محل قرارگیری آن و یا حتی تاثیر بود و نبودش توجهی نکرده‌ایم. دندان عقل در واقع آخرین و یا سومین دندان آسیابی است، که در انتهای قوس فکی هر ردیف دندان رشد می‌کند. این دندان‌ها ۴ عدد هستند و به دلیل اینکه در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در دهان رشد و نمو پیدا می‌کنند، به آن دندان عقل می‌گویند. پس علت این نامگذاری هیچ ارتباطی به میزان عقل، هوش و آی کیو افراد ندارد. این دندان‌ها در همه‌ی افراد به صورت چهار عدد رشد نمی‌کنند. بلکه ممکن است فقط دو یا سه عدد آنها در فک نمایان شوند، یا حتی اصلا برای بسیاری از افراد وجود نداشته باشند.

دندان عقل چیست

چند نوع دندان عقل داریم؟

از نظر نوع رویش، دندان‌های عقل به دندان‌های عقل نهفته، نیمه نهفته و روییده تقسیم می‌گردند. اگر دندان عقلی کامل رشد کند و پزشک یا متخصص ارتودنسی آن را مورد رویت قرار دهد، به آن دندان عقل رشد پیدا کرده می‌گویند. حال اگر در فضای فک، دندان عقلی نتواند به راحتی رشد پیدا کند یا حتی نیمی از آن مشخص باشد، به آن‌‎ها دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته می‌گویند. بیشتر مشکلات دندانی و فکی از همین دندان عقل نیمه نهفته ایجاد می‌شوند. زیرا این دندان به دلیل آسیب به لثه‌ها و گیر کردن بین دندان‌های دیگر موجب بروز آسیب‌های دندانی و دهانی فراوان می‌گردد.

ارتودنسی با دندان عقل

همانطور که پیشتر اشاره کردیم علم ارتودنسی، علم اصلاح و منظم نمودن دندان‌ها می‌باشد. پس قطعاً هر علتی که باعث خلال در روند آن شود، باید از میان برداشته گردد. حال شما تصور کنید که قصد انجام ارتودنسی را دارید. اما یکی از دندان‌های عقلتان فضای کافی برای رشد نداشته یا حتی نهفته باقی مانده است. در این صورت علاوه بر اینکه انجام عملیات ارتودنسی را بر پزشکان برتر ارتودنسی اصفهانی سخت و دشوار می‌کند، نتیجه‌ی کار مطلوبی را هم نخواهید داشت. زیرا یک دندان کج به دیگر دندان‌های نزدیک خود آسیب وارد می‌کند.

ارتودنسی با دندان عقل

آیا قبل از انجام ارتودنسی باید دندان‌های عقل را کشید؟

تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی پرسشی است که در بین بیماران، بسیار مطرح می‌گردد. اما پاسخ آن را باید از متبحرترین متخصصان ارتودنسی دریافت کنیم. زیرا آن‌ها با تجربه‌ی فراوانی که در این زمینه دارند، کمک بسیاری در انجام روند ارتودنسی به شما خواهند کرد. اکثر متخصصان برتر ارتودنسی بر این باورند، که دندان‌های عقل نهفته یا نیمه نهفته فشار حداکثری را به دندان‌های دیگر وارد می‌‌آورند و موجب کج شدن آنها می‌شوند. پس بهتر است قبل از انجام عملیات ارتودنسی، حتماً از دهان و فک خارج گردند. زیرا با کشیده شدن آنها علاوه بر این که فضای بسیار زیادی برای دندان‌های دیگر ایجاد می‌کنند، بازدهی ارتودنسی را هم بالا می‌برند.

تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

نظر بهترین متخصصان ارتودنسی در زمینه کشیدن دندان عقل

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از نظرات آن‌ها ارائه دهیم، باید بگوییم آن‌ها بر این باورند که نمی‌توانیم برای همه‌ی بیمارها نسخه‌ی یکسانی بپیچیم. برای هر بیمار با توجه به شرایط جسمی و فیزیکی فک و دهانش تصمیم خاصی گرفته می‌شود. بهترین دندانپزشک ارتودنسی در اصفهان در وهله‌ی اول باید دندان‌های بیمار را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار دهد. اگر به این نتیجه برسد که دندان عقل به طور صد در صد در روند ارتودنسی خلل ایجاد می‌کند، پس حتما باید آن دندان را کشید. سپس به ادامه‌ی روند ارتودنسی پرداخته شود. زیرا در صورت انجام ارتودنسی با دندان عقل معیوب، علاوه بر اینکه فشار و درد بیشتری بر بیمار تحمیل می‌شود، نتیجه کار ارتودنسی را هم زیر سوال می‌برد. اما اگر دندان عقلی به صورت کامل رشد و نمو پیدا کند و آسیبی برای دیگر دندان‌ها نداشته باشد، هیچ دلیل موجهی در کشیدن آن باقی نمی‌ماند.

متخصصان ارتودنسی

دیگر دلایل کشیدن دندان عقل از نظر علم ارتودنسی

همیشه نظر پزشکان بر این نیست که همان ابتدای کار دندان عقل خارج گردد. بلکه ممکن است در طول درمان یا روند ارتودنسی با عفونت یا پوسیدگی شدید دندان عقل مواجهه شوند. در این مرحله قطعا تصمیم بر، کشیدن دندان عقل خراب می‌باشد. اگر دکتر و متخصص تشخیص دهد که این دندان عقل معیوب موجب ایجاد تومور، کیست و از بین رفتن دندان‌های دیگر می‌شود، به طور قطع دستور به خارج سازی این دندان‌ها خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *