وقتی مسواک زدن ضرر دارد!

اگر در مورد بهداشت دهان و دندان خود حساس هستید، احتمالاً حداقل دو بار در روز مسواک می زنید.حتی ممکن است بعد از هر وعده غذایی احساس نیاز به مسواک زدن داشته باشید ، زیرا می دانید که این یک عادت خوب، برای از بین بردن پلاک و کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان است.بنابراین احتمالاً از خود می پرسید: “آیا می توانم دندان های خود را بیش از حد مسواک بزنم؟”

خطرات مسواک زدن بیش از حد دندان ها

مسواک زدن بیش از حد دندان ها، نه تنها به میزان مسواک زدن شما ، بلکه به نحوه انجام کار نیز اشاره دارد.مسواک زدن اجباری یا بیش از حد شدید می تواند منجر به مشکلات سلامت دهان شود و دهان شما را در معرض خطر سایش و حساسیت دندان و تحلیل لثه قرار دهد.

  • سایش دندان

سایش دندان به از دست دادن ساختار دندان توسط نیروهای مکانیکی ناشی از یک جسم خارجی اشاره دارد.در این حالت، استفاده زیاد از مسواک ، مینای دندان و در نهایت سمنتوم را از بین می برد.شما می توانید سایش را به صورت لکه های ساییده، براق و اغلب زرد یا قهوه ای روی دندان نزدیک خط لثه تشخیص دهید.

خطرات مسواک زدن بیش از حد دندان ها

  • حساسیت دندان

هنگامی که مسواک زدن بیش از حد باعث از بین رفتن مینای دندان می شود، حساسیت را ایجاد می کند.این حساسیت ممکن است باعث شود وقتی دندان‌هایتان در معرض محرک‌های گرم، سرد، شیرین یا ترش قرار می‌گیرند، احساس ناراحتی یا درد کنید.

رکود لثه

ادامه مسواک زدن بیش از حد و نامناسب همچنین ممکن است باعث عقب رفتگی لثه های شما شود که منجر به حساسیت و درد و دیگر مشکلات دهان و داندان می شود.

آیا بیش از حد مسواک می زنم؟

در حالی که بسیار عالی است که در مورد بهداشت دندان خود مشتاق باشید، چیزی به نام مسواک زدن بیش از حد وجود دارد!پس چگونه باید دندان های خود را مسواک زد؟

مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز باید دندان های شما را در حالت مناسب نگه دارد و شستشو با دهان شویه ضدباکتری نیز به این کار کمک می کند.در بیشتر موارد مسواک زدن بیش از حد به دلیل تهاجمی بودن آن اتفاق می افتد تا زمان صرف شده برای انجام این کار، اما همچنان مهم است که در نظر داشته باشید که زمان توصیه شده توسط دکتر ناصری ارتودنسی اصفهان حدود 2 تا 3 دقیقه است.هر چیزی بیش از این باشد ، ممکن است بخواهید در عادات خود تجدید نظر کنید.

درمان هایی برای محافظت از دندان ها پس از مسواک زدن بیش از حد

سایش Tooth و تحلیل لثه ، در صورت عدم درمان ، ممکن است منجر به پوسیدگی و حتی از دست دادن دندان شود.برای رفع سایش ناشی از مسواک ، دندانپزشک ارتودنسی اصفهان شما ممکن است درمان هایی را توصیه کند.این درمان ها ممکن است شامل استفاده از وارنیش فلوراید برای تقویت سطح Tooth، چسباندن یک پرکننده همرنگ دندان بر روی ناحیه ساییده شده یا پوشاندن سطح در معرض دید با روکش باشد.اگر مسواک زدن بیش از حد باعث عقب رفتن لثه های شما شده است، ممکن است هرگز به نقطه ای که بودند برنگردند.ممکن است برای جایگزینی بافت لثه از دست رفته در برخی موارد به جراحی پیوند لثه نیاز داشته باشید.

مسواک زدن بیش از حد

پیشگیری

برای پیشگیری از این مشکلات دندانی نکات زیر را در نظر بگیرید:

    • از مسواک نرم استفاده کنید.ممکن است فکر کنید موهای سخت کار بهتری برای تمیز کردن دندان‌های شما انجام می‌دهند.با این حال، آنها شانس شما را برای سایش دندان و تحلیل لثه افزایش می دهند.
    • خمیر دندان خود را بررسی کنید.خمیر دندان با مواد ساینده بالا نیز می تواند روند از دست دادن دندان را تسریع کند.در عوض، به دنبال خمیر دندانی باشید که سرشار از کلسیم و فلوراید باشد تا به تقویت مینای دندان شما کمک کند.
  • از تکنیک مناسب استفاده کنید.آیا می خواهید بدانید که آیا خیلی سخت مسواک می زنید یا خیر؟مسواک خود را چک کنید.اگر موها در عرض چند هفته صاف و فرسوده شوند، ممکن است فشار زیادی وارد کنید.
  • بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید.حداقل 60 دقیقه بعد از خوردن یا نوشیدن برای مسواک زدن صبر کنید، به خصوص اگر چیزی اسیدی مانند لیمو یا نوشابه مصرف کرده اید. درعوض، آب بنوشید یا آدامس بدون قند بجوید.

عادات دیگر خود را بررسی کنید.مسواک زدن بیش از حد تنها دلیل سایش نیست.فرض کنید عادت دارید، بطری ها را با دندان باز کنید یا ناخن هایتان را بجوید. این فعالیت ها نیز می توانند باعث سایش یا حتی شکستگی داندان شوند.

فقط به یاد داشته باشید، اگر به دنبال لبخندی بی لک هستید، مسواک زدن جواب شما نیست.هنگامی که از ابزار مناسب استفاده می کنید و یک تکنیک مسواک زدن ملایم اما کامل را اجرا می کنید، دندان های تمیز و دهان سالم خواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و برای یافتن یک متخصص ارتودنسی خوب در اصفهان و با تجربه با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *