جراحی ژنیوپلاستی یا جنیوپلاستی چیست

جراحی ژنیوپلاستی و یا جنیوپلاستی چیست ؟

درک زیبایی بسیار ذهنی است. با این حال، چانه بدون شک قوی‌ترین ویژگی آناتومیکی است که نقش محوری در هماهنگی سه‌ بعدی صورت ایفا می‌کند. هر گونه تغییر شکل چانه بر زیبایی چهره تأثیر منفی می گذارد که ممکن است به کاهش عزت نفس بیمار و در نهایت کیفیت پایین زندگی طولانی مدت کمک کند.

از آنجایی که چانه نقشی حیاتی در هماهنگی صورت ایفا می کند، ژنیوپلاستی می تواند تأثیر بسیار مثبتی بر عزت نفس و کیفیت زندگی بیماران داشته باشد. در این مقاله در مورد تکنیک های بهینه هنگام انجام ژنیوپلاستی توضیح داده شده است. جنیوپلاستی یک تکنیک جراحی اساسی است که عمدتاً به صورت 1) استخوانی یا 2) روش آلوپلاستیک انجام می شود.

جنیوپلاستی چیست؟

جنیوپلاستی یک روش جراحی بزرگ کردن چانه است که برای بهبود ظاهر زیبایی چانه و خط فک استفاده می شود. برخی از بیماران به دلیل نارضایتی از ظاهر ساختار صورت خود، بزرگ کردن چانه را انتخاب می کنند و در واقع، این نوع جراحی می تواند به ایجاد نمایه ای متعادل تر کمک کند. جنیوپلاستی می‌تواند یک روش تکمیلی برای جراحی اصلاحی فک باشد، که برای هماهنگ کردن بایت بیماران و رفع مشکلات مربوط به تقارن و تناسب صورت انجام می‌شود. برای اصلاح دندان‌ها ممکن است نیاز باشد تا علاوه بر استفاده از ارتودنسی، سایر درمان‌های دیگر از جمله ارتودنسی نیز نیاز داشته باشید. برای مثال قبل از جراحی فک بسته به صلاحدید دندانپزشک ممکن است دندان‌های شما در مدت زمان مشخصی نیاز به ارتودنسی داشته و پس از بدست آمدن نتایج مورد دلخواه، براکت ارتودنسی از سطح دندان جدا می‌شود و عمل جراحی برای فک شما انجام می‌شود. پس از جراحی فک نیز ممکن است نیاز به انجام ارتودنسی داشته باشین. نحوه صحیح نصب براکت بر سطح دندان و جدا کردن آن از دندان بدون وارد کردن آسیب به فک و دندان‌ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

جنیوپلاستی چیست

ارتودنسی و ژنیوپلاستی

البته برخی از ناهنجاری ها را، مخصوصا اگر خفیف باشد می توان به وسیله ارتودنسی برطرف کرد. بدین منظور پیشنهاد می شود که به کلینیک ارتودنسی اصفهان مراجعه کرد. در این کلینیک که توسط بهترین دندانپزشک ارتودنسی در اصفهان مدیریت می شود، با معاینه اولیه و مشاهده عکس و سی تی اسکن های بیماران تشخیص داده می شود که آیا فرد می تواند به جای جراحی از سایر روش های درمانی مانند انواع ارتودنسی ثابت، متحرک، ارتودنسی نامرئی یا الاینر، ارتودنسی لینگوال، دیمون یا فنکشنال و یا ارتودنسی پیش از جراحی فک و … استفاده کند یا نه. حتی در برخی از موارد اگر وضعیت ناهنجاری بسیار وخیم باشد ممکن است از هر دو روش درمان ارتودنسی و جراحی همزمان استفاده شود.

مراحل عمل جینوپلاستی چگونه است

جنیوپلاستی برای تغییر شکل و تغییر اندازه چانه به منظور دستیابی به تعادل در ویژگی های صورت و خطوط کلی صورت انجام می شود و دو نوع اصلی از جراحی ژنیوپلاستی وجود دارد که بسته به نیاز هر بیمار قابل انجام است. تمام برش ها در داخل دهان ایجاد می شود و هیچ جای زخم روی پوست صورت قابل مشاهده نیست. در ادامه با توجه به نوع عمل برای شما توضیح داده شده که مراحل عمل به چه صورت است.

تفاوت جراحی فک و چانه

جراحی ارتوگناتیک یا ارتوسرجری شامل بریدن استخوان های فک برای اصلاح عدم تقارن استخوانی و کمبودهای فک بالا، پایین یا هر دو است. همچنین ممکن است شامل جراحی چانه (جنیوپلاستی) باشد. این فرآیند هم پیچیده است و به تکنیک جراحی بسیار آموزش دیده نیاز دارد. این جراحی برای قرار دادن فک ها در موقعیت صحیح به منظور بهبود جویدن، صحبت کردن و غذا خوردن انجام می شود. در بسیاری از موارد ممکن است زیبایی و نمایه صورت را نیز افزایش دهد. تقریباً همیشه همراه با متخصص ارتودنسی در اصفهان انجام می‌شود و همچنین می‌تواند شامل روش‌هایی مانند باز کردن فک بالا و پیچ‌های استخوانی برای کمک به تراز کردن دندان‌ها قبل از جراحی اصلاحی قطعی فک باشد.

ولی جراحی چانه یا ژنیوپلاستی نوعی جراحی است که برای تغییر شکل چانه انجام می شود. می تواند تاثیر زیادی بر هارمونی زیبایی چهره داشته باشد. اکثر افرادی که تصمیم به انجام عمل جراحی ژنیوپلاستی می‌گیرند به دنبال ایجاد تعادل در ظاهر اجزای صورت خود با بزرگ کردن چانه و افزایش برآمدگی آن بر روی صورت هستند، اگرچه در برخی موارد برای کوچک‌تر کردن چانه، عمل ژنیوپلاستی نیز انجام می‌شود. انجام ژنیوپلاستی همراه با سایر روش های جراحی صورت، مانند جراحی فک ارتوگناتیک (اصلاح کننده) غیر معمول نیست.

تفاوت جراحی فک و چانه

جراحی ژنیوپلاستی و انواع آن

عمل ژینوپلاستی اسلایدینگ

جنیوپلاستی اسلایدینگ نیز برای کاهش سایز چانه در صورتی که خیلی به جلو باشد استفاده می شود. در چنین مواردی، استخوان اضافی برداشته می شود و پس از رسیدن به موقعیت مورد نظر، از صفحات و پیچ های تیتانیومی برای حفظ موقعیت جدید استفاده می شود

جنیوپلاستی کشویی

این روش شامل بریدن قسمت پایینی استخوان چانه و کشیدن آن به سمت جلو برای رسیدن به نیمرخ صورت مورد نظر است. پس از جابجایی استخوان، یک صفحه تیتانیومی و پیچ‌هایی برای نگه داشتن استخوان در جای خود وصل می‌شود.

جراحی چانه و ایمپلنت های چانه ای

کاشت چانه یا ایمپلنت چانه ای مکن است در موارد انتخابی مورد استفاده قرار گیرد. یک برش در داخل دهان در غشای مخاطی لب پایین ایجاد می شود. یک ماده سیلیکونی به شکل آناتومیک و زیست سازگار به فضای ایجاد شده وارد می شود تا چانه بزرگ شده ایجاد شود. سپس محل برش را با استفاده از بخیه های جذبی، بخیه می کنند.

جراحی ژنیوپلاستی

ورم بعد از جراحی چانه و دوران نقاهت

جنیوپلاستی به طور کلی با ترکیبی از بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام می شود. این روش معمولاً حدود یک تا دو ساعت طول می کشد و اغلب نیاز به یک شب اقامت در بیمارستان پس از جراحی دارد.

پس از جراحی، بیماران کمی ناراحتی و تورم را تجربه می کنند که ممکن است چند هفته طول بکشد. داروهای ضد درد برای کمک به این ناراحتی تجویز می شود و آنتی بیوتیک ها نیز برای به حداقل رساندن خطر عفونت تجویز می شوند. بانداژ فشاری در انتهای جراحی روی چانه گذاشته می شود و معمولاً حدود 24 ساعت پس از جراحی در خانه برداشته می شود. این بانداژ فشاری به کاهش تورم بعد از عمل کمک می کند.

نکات درباره دوره نقاهت پروتز چانه و رفع ورم بعد از جراحی چانه

این عمل جراحی هم مانند سایر عمل ها دوره نقاهت دارد که باید موارد مهمی را رعایت کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

اول اینکه در ابتدا سعی کنید از خوردن غذاهای سفید و مواردی که نیاز به جویدن های طولانی دارد پرهیز کنید.

محل پروتز را با سرم یا دهانشویه های ضدعفونی کننده طبق دستور پزشک شستشو دهید.

بیشتر بخیه های استفاده شده در این نوع عمل جذبی هستند و هیچ گونه نگرانی از بایت کشیدن بخیه ها نداشته باشید.

از جابه جایی و حمل بارهای سنگین اجتناب کنید.

تا  8 هفته پس از جراحی هیچگونه ورزشی سنگینی نباید انجام دهید.

در نحوه خوابیدن خود دقت کنید که به صورت و مخصوصا چانه فشار وارد نشود تا خدایی نکرده از حالت طبیعی خارج نشود.

خطرات جراحی چانه

مانند تمام جراحی های جراحی، برخی از خطرات درگیر هستند. این شامل:

تورم و کبودی تا چند هفته ادامه دارد

عفونت. این ممکن است زود یا دیر باشد.

ایمپلنت ها، در صورت استفاده، در طول زمان به دلیل تشکیل بافت اسکار تغییر شکل می دهند.

بی حسی لب پایین و چانه. معمولاً احساس لب پایین و چانه پس از چندین هفته یا حتی چند ماه به حالت طبیعی یا تقریباً طبیعی باز می گردد. بی حسی دائمی نیز ممکن است رخ دهد و این یک رویداد نادر است.

هزینه عمل جنیوپلاستی چانه

هزینه های جراحی با توجه به عواملی که در ادامه برای شما عنوان می کنیم متفاوت خواهد بود.

اولین موردی که در هزینه ها تاثیر گذار است مرکز مورد نظر شما برای جراحی است که با توجه به دولتی یا خصوصی بودن هزینه های متفاوتی دریافت می کنند.

دومین عامل دستمزد خود جراح است که با توجه به دشواری یا آسانی عمل، روش درمان، میزان ناهنجاری و تبحر و تجربه پزشک متفاوت خواهد بود.

هزینه های جانبی هم که شامل نوع گن ، داروها و سرم های شستشو پس از عمل می باشد.

سخن پایانی

از شما خوانندگان محترم تشکر می کنیم که تا انتهای مقاله نوع عمل جنیوپلاستی چانه چیست با ما همراه بودید. امیدواریم که مطالعه این مقاله با انواع عمل ژنیوپلاستی آشنا شده باشید و آمادگی لازم قبل از عمل جراحی را بدست آورده باشید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *