ارتودنسی یا جراحی فک کدام یک را اول انجام دهیم؟

ارتودنسی یا جراحی فک کدام یک را اول انجام دهیم؟

در بین مشکلات دهان و دندان ، گاهی ممکن است که یک فرد دچار ناهنجاری فک و دندان به طور همزمان باشد و اینجا سوال پیش می آید که کدام یک از این مشکلات ابتدا باید درمان شود؟ آیا باید اول فک فرد جراحی شود و یا اینکه به ارتودنتیست مراجعه کرده و نامنظمی های دندان خود را رفع کند؟ به طور معمول متخصصان ارتودنسی در اصفهان و سایر شهر ها بر این باور اند که بیماری که هم نظم و چینش دندان های وی باید دچار تغییر شود هم مشکل فک او رفع شود، بهتر است ابتدا به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و مراحل درمانی ارتودنسی پیش از جراحی فک را طی کند و سپس جراحی فک انجام شود. دلیل این نظریه این است که، اگر دندان ها نسبت به یکدیگر در فاصله مناسبی قرار داشته باشند و در حالتی مرتب باشند، جراحی به خوبی انجام شده و می توان انتظار نتیجه ای مطلوبی را داشت.

منظور از ارتودنسی دندان چیست؟

لبخند زیبا، صحبت کردن واضح تر، بهداشت دهان و دندان بهتر در کنار دندان های سالم همگی از مزایای چینش صحیح و دندان های تراز شده است. اگر فردی دندان های کج و نامرتب دارد، در چنین مواردی، روش درمانی ارتودنسی توصیه می‌شود تا به آرامی و با گذشت مدت زمانی و به کارگیری لوازمی همچون براکت که به دندان ها چسبیده و همگی به وسیله سیمی به هم متصل شده اند،  موقعیت دندان‌ها را تغییر دهند تا صاف‌تر و هم‌ترازتر شوند. البته بیمار باید هرچه سریع تر نسبت به درمان اقدام کند.

قبل از اینکه به طور کامل تری به این سوال، اول ارتودنسی یا جراحی فک ، جواب داده شود بهتر است کمی بیشتر با خود ارتودنسی و جراحی فک آشنا شویم.

ارتودنسی ثابت دو فک

ارتودنسی و جراحی فک چگونه باعث زیبایی لبخند افراد می شوند؟

با کمک اسکن صورت، سی تی اسکن و برنامه ریزی های پزشکی می توان مدل های رشد نظری را بر روی بافت ها اعمال کرد و تغییراتی را که در طول رشد و بعد از اعمال درمان ارتودنسی ایجاد می شود، پیش بینی کرد.

البته باید افزود که ارتودنسی جنبه زیبایی نیز دارد چرا که برخی افراد برای داشتن لبخند زیبا تر اقدام به انجام ارتودنسی نیز می کنند. داشتن یک لبخند و در کل صورتی با ظاهری زیبا و متعارف بسیار بر اعتماد به نفس فرد تاثیر گذار می باشد و افزایش عزت نفسی که این سرویس بهداشتی سبب آن می شود ، دلیل این است که بسیاری در حال حاضر به دنبال انجام آن می باشند. برای انجام ارتودنسی و اصلاح دندان های خود بسیار مهم است بتوانید بهترین دندانپزشک ارتودنسی اصفهان را انتخاب کنید.

منظور از جراحی فک چیست؟

جراحی اصلاحی فک یا جراحی ارتوگناتیک معمولاً با هدف رفع بی نظمی های استخوان فک انجام می شود. این جراحی با این هدف انجام میشود که چینش این استخوان ها را مجدداً تنظیم کنیم تا در نتیجه بر نحوه عملکرد آنها تأثیر بگذارد. با این تفاسیر ممکن است ظاهر صورت نیز دچار تغییر شود و از این لحاظ بهبود یابد. در کل زمانی جراحی فک پیشنهاد می شود که درمان ارتودنسی به تنهایی قادر به برطرف کردن ناهنجاری نباشد.

اول ارتودنسی یا جراحی فک

مشکلاتی که نیاز به جراحی فک دارند :

  • جلو یا عقب بودن فک پایین
  • انحراف فک پایین و بالا
  • نبودن فاصله و تنگی شدید فک بالا
  • مشاهده شدن لثه به مقدار غیر متعارف
  • نقایص مادرزادی
  • عوارض ناشی از ضربه به فک و صورت

آیا جراحی فک بدون انجام ارتودنسی امکان پذیر است ؟

در جواب این سوال باید گفت خیر. چرا که ممکن است دندان و فک به حالت اولیه برگردد چون بعد از جراحی دندان ها به یک ثبات ایده آل نرسیده اند. بنابراین اگر به دنبال یک نتیجه بهتر و درمان مثمر ثمر داشته باشد حتما باید ابتدا ارتودنسی به کار گرفته شود و در میانه کار جراحی فک انجام شود. به این صورت که با استفاده از ارتودنسی دندان ها منظم و ردیف می شوند سپس فک بیمار جراحی شده و دوباره به متخصص ارتودنسی دندان مراجعه کرده ادامه درمان خود را طی می کند. به طور معمول مدت زمان لازم برای طی این درمان دو سال و یا زمانی بیشتر می باشد. در دوره ارتودنسی پیش از جراحی فک بهترین دکتر ارتودنسی اصفهان برای دستیابی به هدف صافی و نظم دندان ها به اندازه کافی اقداماتی از قبیل، تراز کردن قوس‌ ها به صورت جداگانه، دستیابی به سازگاری قوس‌ ها یا بخش‌ های قوسی و ایجاد موقعیت مناسب قدامی خلفی و عمودی دندان‌های ثنایا انجام می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *