پلاک های نگهدارنده های ارتودنسی

دلایل استفاده از پلاک های نگهدارنده بعد و حین ارتودنسی

پلاک های نگهدارنده های ارتودنسی

هر کسی که می پرسد “ریتینرها یا نگهدارنده ها برای دندان چیست” باید از اصول اولیه این مبحث شروع کند. نگهدارنده ها دستگاه های ارتودنسی هستند که وظیفه آنها صاف نگه داشتن دندان ها پس از برداشتن براکت ها است. بریس‌ها و نگهدارنده‌های دندانی درمان‌هایی هستند که برای بهبود ظاهر یا اصلاح بایت یا عملکرد فک استفاده می‌شوند. 1 تا 2 سال طول می کشد تا موثر باشند و باید به دقت از آنها استفاده شود.

درمان ارتودنسی از چند بخش تشکیل شده؟

هر درمان ارتودنسی از سه بخش تشکیل شده است:

تشخیص: مرحله اول تشخیص است که متخصص ارتودنسی در اصفهان با توجه به رادیوگرافی و عکس ها وضعیت دهانی و نحوه رویش دندان های شما را بررسی و اطلاعات کامل را از نحوه ارتودنسی و زمان مورد نیاز را با شما در میان می گذارد. پس از این اطلاعات، دکتر ارتودنسی یک تشخیص جامع برای وضعیت شما ایجاد می کند و یک برنامه درمانی منحصر به فرد برای دستیابی به نتایج مطلوب را شروع می کند. برای این کار نیاز است تا در ابتدا از دندان های شما قالب مناسبی گرفته شود.

درمان: مرحله دوم درمان است که ارتودنتیست با استفاده از یک وسیله ارتودنسی مانند بریس ها یا براکت های شفاف، دندان های شما را با دقت به موقعیت های صحیح خود هدایت می کند و حرکت هر دندان را از نزدیک زیر نظر دارد. در طول مرحله درمان، مداخلات تکمیلی مانند کشیدن دندان ممکن است ضروری باشد.

حفظ: مرحله سوم حفظ دندان ها در موقعیت جدید است. هنگامی که درمان کامل شد، بهترین دکتر ارتودنسی اصفهان یک دستگاه نگهدارنده در اختیار شما قرار می دهد تا نتایج درمان دست نخورده باقی بماند. حفظ در واقع مهمترین بخش مراقبت است زیرا بدون حفظ مناسب، دستاوردهای حاصل از درمان با شکست مواجه خواهند شد.

نگهدارنده دندان چیست؟

نگهدارنده وسیله ای است که پس از درمان ارتودنسی برای محافظت از نتایج مداخله گرانه استفاده می شود. چندین سبک مختلف از نگهدارنده ها وجود دارد، اما هر کدام برای “حفظ” مزایای درمان و جلوگیری از تغییر مسیر دندان ها به مسیر قبلی استفاده می شود. نگهدارنده یکی از مهمترین بخش های درمان شما محسوب می شود زیرا لبخند شما را در جای خود حفظ می کند و دندان های شما را سالم نگه می دارد. حتما دستورالعمل های هر نوع درمان نگهدارنده ای که متخصص ارتودنسی شما توصیه می کند، را به درستی دنبال کنید تا از سرمایه گذاری که روی لبخند خود با درمان ارتودنسی انجام داده اید محافظت کنید!

انواع نگهدارنده

برای اصلاح دندان ها امروزه انواع روش های درمانی ارتودنسی و نگهدارنده در زمینه دندانپزشکی وجود دارد، شما عزیزان بسته به نیاز و موقعیت دندان های خود می توانید بهترین آن ها را انتخاب کنید.

نگهدارنده های دائمی

نگهدارنده دائمی واقعا “دائمی” نیست، بلکه به دندان های شما در قسمت پشتی (جایی که زبان شما آنها را لمس می کند) چسبیده (چسبانده می شود) و دندان های جلویی را به هم متصل می کند تا حرکت نکنند. این می تواند توسط متخصص ارتودنسی نصب یا برداشته شود. به طور کلی، نگهدارنده دائمی یک سیم نازک است که به پشت دندان های بالا و/یا پایین شما متصل می شود (بسته به ویژگی های درمان شما).

به همین دلیل نام دیگر نگهدارنده دائمی سیم لینگوال است. سیم در پشت دندان شما از دید پنهان می شود، بنابراین نگهدارنده دائمی از نتایج درمان ارتودنسی شما بدون هیچ وقفه ای در لبخند جدید شما محافظت می کند. نگهدارنده دائمی دائمی نیست. در صورت لزوم می توان آن را حذف کرد. مردم اغلب برای سال‌ها از یک نگهدارنده دائمی استفاده می‌کنند، بدون اینکه برای لبخند، سلامت یا راحتی آن‌ها مشکلی ایجاد شود.

نگهدارنده های دائمی

مزایا و معایب نگهدارنده های دائمی

نگهدارنده دائمی ویژگی های جذاب بسیاری دارد از جمله:

نیازی به برداشتن و گذاشتن مجدد نیست

نامرئی است و  از بیرون دیده نمی شود

تاثیری در گفتار ندارد و احتمال گم شدن ان بسیار پایین است

تمیز کردن آن آسان است

دندان های شما را به طور دائمی در جای خود با نگهداری کمی حفظ می کند

در برخی موارد از یک نوع نگهدارنده ترکیبی استفاده می شود که از یک نگهدارنده متصل دائمی و یک نگهدارنده متحرک برای محافظت بیشتر استفاده می شود. برخی از بیماران یک نگهدارنده متحرک را ترجیح می‌دهند زیرا می‌توان آن‌ها را در حالی که از دهان خارج می‌شود تمیز کرد و برخی از بیماران ممکن است این کار را به تمیز کردن سیم لینگوال داخل دهان ترجیح دهند. برخی از بیماران استفاده از نخ دندان را با نگهدارنده دائمی سیم لینگوال دشوارتر می دانند، و برخی به سادگی ترجیح می دهند بتوانند به طور کامل دستگاه را از دهان خود خارج کنند.

سایر معایب احتمالی نگهدارنده دائمی

احتمال شکستن ، افتادن و نیاز به تعویض در آن زیاد است

تحریک ناشی از جسم فلزی در دهان

برخی از غذاهای چسبناک یا سفت ممکن است در بین سیم ها گیر کنند

تمیز کردن نگهدارنده و نخ دندان زیر سیم زمان بیشتری می برد

هزینه نگهدارنده دائمی

نصب اصلی نگهدارنده دائمی شما باید در هزینه کلی ارتودنسی شما لحاظ شود – قبل از درمان با متخصص ارتودنسی خود برای اطمینان از آن مشورت کنید. در غیر این صورت یا اگر نگهدارنده دائمی شکسته یا افتاد و نیاز به تعویض داشت ، این هزینه جدا از هزینه مراقبت های ارتودنسی اصلی خواهد بود. بسته به مشخصات مورد شما و ارتودنتیستی که برای مراقبت به دنبال آن هستید، این ممکن است هزینه های متفاوتی داشته باشد.

مراقبت از نگهدارنده دائمی

مراقبت از نگهدارنده های دائمی ساده است، اما رعایت بهداشت دهان و دندان برای تمیز نگه داشتن دندان ها مهم است. دندان های خود را دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. هر شب قبل از خواب نخ دندان بکشید. نخ دندان کشیدن در زیر سیم لینگوال نگهدارنده دائمی شما را بسیار آسان تر می کند.

به طور مرتب برای تمیز کردن و معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید: دندانپزشکان و متخصصان بهداشت در تمیز کردن اطراف بریس ها و نگهدارنده های دائمی مهارت دارند و بر توانایی شما برای تمیز کردن دندان ها تأثیری نخواهد گذاشت. با این حال، تمیز نگه نداشتن ریتینر می تواند باعث ایجاد پلاک و باکتری شود و این می تواند باعث پوسیدگی دندان و لثه شود. مطمئن شوید که به درستی از نگهدارنده دائمی خود به خصوص در هفته اول استفاده از آن ها مراقبت کنید تا دندان های شما تمیز و لبخند شما شاداب و سالم بماند.

نگهدارنده هاولی

نگهدارنده Hawley نگهدارنده اصلی است: ترکیبی از یک صفحه پلاستیکی است که به سقف یا حوضچه دهان شما قالب ‌گیری می‌شود و به سیمی متصل می‌شود که روی دندان‌های شما قرار می گیرد. تناسب سفارشی نگهدارنده هاولی دندان های شما را در جای خود نگه می دارد که کامل کننده مراقبت های ارتودنسی است. استفاده از نگهدارنده هاولی آسان است، جای گذاری آن راحت است و در محافظت از نتایج لبخند شما بسیار موثر است، البته تا زمانی که طبق دستورالعمل استفاده شود.

نگهدارنده هاولی

مزایا و معایب نگهدارنده های هاولی

مزایای نگهدارنده هاولی:

به راحتی قالب گیری می شود و در صورت لزوم مجددا قابل تنظیم است

رنگ صفحه را می توان به صورت سفارشی انتخاب کرد

بادوام و سخت است و به راحتی آسیب نمی بیند

قابلیت جدا شدن برای تمیز کردن و مراقبت از آن بسیار آسان است

معایب نگهدارنده هاولی:

قابل توجه تر از سایر نگهدارنده هاست چرا که سیم ها در جلو قرار می گیرد

صفحه پلاستیکی می تواند اذیت کننده باشد یا باعث مشکل در صحبت شود

اگر به درستی تمیز نشود، می تواند باعث رشد باکتری ها شود و همچنین ممکن است دندان ها جابجا شوند

نیاز به انطباق اختصاصی دارد و شما باید از آن خیلی مراقبت کنید ممکن است شکسته شود، گم شود یا آسیب ببیند

نگهدارنده های پلاستیکی

نگهدارنده پلاستیکی یک نگهدارنده شفاف رنگ است که به خوبی روی دندان های شما قرار می گیرد تا از نتایج درمان ارتودنسی شما محافظت کند. نگهدارنده پلاستیکی ممکن است پس از هر نوع درمان یا حتی در حین درمان ارتودنسی نامرئی یا لاینر نیز استفاده شود. بریس های فلزی یا سرامیکی یا براکت های شفاف همگی می توانند توسط نگهدارنده های پلاستیکی ادامه دار باشند.

ارتودنتیست شما به طور سفارشی نگهدارنده های پلاستیکی را با مجموعه ای متفاوت برای دندان های پایین و بالایی شما سفارش  می دهد. شما معمولاً تا سال‌ها پس از درمان، نگهدارنده‌ها را در شب یا گاهی یک شب در میان استفاده می کنید. این کار از جابجایی دندان های شما جلوگیری می کند.

نگهدارنده های پلاستیکی

مزایا و معایب نگهدارنده های پلاستیکی

مزایای نگهدارنده های پلاستیکی شفاف:

قابل جابجایی و تمیز کردن آسان و راحت است

دارای ظاهر ظریف و در عین زیبایی امکان ایجاد کپی های متعدد برای نگهدارنده های پشتیبان آسان است

به دلیل مواد برتر در ساخت به خوبی از دندان های صاف شده محافظت می کند

به عنوان یک صفحه بلیچینگ برای سفید کردن دندان ها در هنگام خواب استفاده می شود

معایب احتمالی نگهدارنده های پلاستیکی شفاف

در صورت تغییر اندازه یا شکل دندان ممکن است نیاز به قالب گیری و ایجاد ست های جدیدی باشد

برای جلوگیری از رشد باکتری ها باید روزانه تمیز شود

ممکن است توسط دیگران به راحتی گم شده یا آسیب ببیند

نگهدارنده های پلاستیکی بسیار موثر هستند، اما برخی از بیماران انواع دیگری از وسایل نگهدارنده را ترجیح می دهند. اگر سؤالات دیگری در مورد اینکه آیا نگهدارنده های پلاستیکی برای شما مناسب هستند یا خیر، با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید

انواع مختلف نگهدارنده های پلاستیکی

نگهدارنده Essix

نگهدارنده های Clear یا Essix نوعی دستگاه نگهدارنده ارتودنسی است که برای محافظت از نتایج درمان تراز کننده ارتودنسی استفاده می شود. آنها مجموعه ای از نگهدارنده های پلاستیکی شفاف و قابل جابجایی هستند و شما به طور مرتب پس از درمان از آنها استفاده خواهید کرد.

نگهدارنده Essix یکی از مقرون به صرفه ترین انواع نگهدارنده های موجود در بازار است و ارتودنتیست شما ممکن است هزینه نگهدارنده Essix را در کل هزینه های مراقبت ارتودنسی شما لحاظ کند و اگر بیمه درمان شما نگهدارنده را پوشش دهد، ممکن است به پوشش هزینه های نگهدارنده کمک کند.

Essix تنها یکی از چندین نوع نگهدارنده است: نگهدارنده های واضح دیگری از جمله نگهدارنده Vivera وجود دارد که توسط اینویزیلاین ساخته شده است. طبق تحقیقات منتشر شده توسط موسسه ملی بهداشت، نگهدارنده های Essix به اندازه سایر انواع نگهدارنده موثر هستند. نگهدارنده های Vivera شکل دیگری از تراز کننده شفاف هستند که به روشی مشابه کار می کنند. به گفته برخی از متخصصان ارتودنسی، نگهدارنده‌های Vivera نسبت به نگهدارنده‌های Essix دوام بیشتری دارند و طول عمر بیشتری دارند.

نگهدارنده Essix

نگهدارنده های Vivera

نگهدارنده ویورا اینویزیلاین ( Invisalign Vivera ) شبیه نگهدارنده Essix است. مجموعه ای از نگهدارنده های تراز کننده شفاف است که به طور سفارشی ساخته شده اند تا به خوبی روی دندان های بالا و پایین شما قرار بگیرند، اما Vivera نسبت به نگهدارنده‌های Essix برتری دارد. نگهدارنده‌های Vivera از ماده‌ای با طراحی سفارشی به نام SmartTrack ساخته شده‌اند که توسط ینویزیلاین ثبت شده است که دوام بیشتری دارد و بهتر از نگهدارنده‌های Essix عمومی کار می‌کند.

نگهدارنده های Vivera به عنوان بخشی از درمان ثابت کننده نتیجه ارتودنسی استفاده می شود. پس از پایان درمان با اینویزیلاین برای دستیابی به بهترین نتایج برای دندان های نیش، نگهدارنده های Vivera به حفظ این نتایج برای داشتن لبخندی سالم و شاد و ماندگار کمک می کنند. نگهدارنده Vivera معمولاً هزینه جداگانه ای از هزینه های درمان است.

نگهدارنده های Vivera

هزینه نگهدارنده‌های Vivera بیشتر از نگهدارنده‌های Essix است که دلیل آن کار آزمایشگاهی دقیقی است که برای ایجاد نگهدارنده‌های سفارشی با مواد ثبت شده انجام می‌شود. با این حال، نگهدارنده های Vivera با ارائه 4 مجموعه (در مجموع 8 نگهدارنده بالا و پایین) برای استفاده مداوم و طولانی مدت، بسته بندی مقرون به صرفه ای دارند، بنابراین سرمایه گذاری در نگهدارنده های Vivera یک انتخاب عالی برای لبخند و سلامت شما است.

بسیاری از ارتودنتیست ها تناسب و کارایی Vivera را در مقایسه با نگهدارنده Essix ترجیح می دهند و بسیاری از بیماران نیز تناسب خود را ترجیح می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *