ارتودنسی نامرئی یا الاینر

با متخصص ارتودنسی اصفهان بیش تر آشنا شوید!

با متخصص ارتودنسی اصفهان بیش تر آشنا شوید!

دندانپزشکی دارای تخصص های متعددی برای کسانی است که می خواهند عملکرد هدفمندتری داشته باشند. یکی از این تخصص ها ارتودنسی است. اما آیا می دانید متخصص ارتودنسی اصفهان چه کاری و به چه شکلی انجام می دهد؟ در این مقاله بهتر است این حوزه از دندانپزشکی و وظایف اصلی متخصصان را توضیح دهیم.

ارتودنسی چیست؟

دندانپزشک ارتودنسی اصفهان ردیف دندان های نامناسب و استخوان های فک را اصلاح می کند. برای این کار، متخصص، لوازم دندانپزشکی را که می تواند ثابت یا متحرک باشد، در بیماران اعمال می کند. کج بودن دندان ها یا دندان های دارای مشکلات می تواند آسیب های متعددی به سلامت دهان و دندان وارد کند، زیرا انجام بهداشت کامل آن ها را دشوارتر می کند و خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال را افزایش می دهد و منجر به از دست دادن زودرس دندان ها می شود. علاوه بر این، قرارگیری نامناسب دندان‌ها زیبایی‌ شناسی را مختل می‌کند و می‌ تواند باعث ایجاد استرس اضافی بر عضلات جویدن شود و باعث شود بیمار سردرد و درد در ناحیه گردن، شانه‌ها و پشت را تجربه کند. به این ترتیب ارتودنسی برای بازگرداندن زیبایی و عملکرد دندان ها و ارتقای کیفیت زندگی بیش تر بیماران بسیار مهم است.

متخصص ارتودنسی اصفهان چه می کند؟

وظیفه ارتودنتیست این است که دندان ها را در پایه های استخوانی خود حرکت تا آن ها را در جای مناسب قرار دهد و دندان های بالا و پایین را به درستی روی هم قرار دهد. برای این کار، متخصص از برخی ابزارهای تشخیصی مانند پرونده پزشکی، معاینات بالینی، اسکن داخل دهانی، عکس و رادیوگرافی مخصوص استفاده می کند. بسیار مهم است برای اصلاح دندان های خود بتوانید بهترین متخصص ارتودنسی را در شهر خود انتخاب کنید.

مشکلات اصلی ارتودنسی

چندین مشکل وجود دارد که توسط متخصص ارتودنسی قابل درمان است که عبارتند از:

اوربایت: که به عنوان دیپ بایت نیز شناخته می شود، همپوشانی بیش از حد دندان های ثنایای بالایی بر روی دندان های تحتانی است.
نیش متقاطع: زمانی اتفاق می افتد که قوس بالایی کاملاً در قسمت پایینی قرار نمی گیرد.
اپن بایت: زمانی که دندان های بالایی دندان های پایینی را لمس نمی کنند، حتی با دهان بسته.
دیاستما: شکاف یا فاصله بین دندان‌ها، ناشی از فقدان یک یا چند دندان یا فاصله زیاد.
شلوغی دندان: زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد دندان‌های زیادی در یک قوس کوچک دندانی قرار نگیرد.
انحراف خط وسط: زمانی که مرکز قوس بالایی با مرکز قوس پایین تراز نباشد.

انواع اصلی ارتودنسی

چند نوع اصلی ارتودنسی اصفهان وجود دارد که می تواند توسط متخصص انجام شود. اولین مورد، ارتودنسی پیشگیرانه است که باعث می‌شود بیمار مجبور به استفاده از بریس‌های ثابت در آینده یا انجام اقدامات تهاجمی مانند کشیدن دندان نشود.

ارتودنسی اصلاحی وجود دارد که برای مواردی که مشکلات انسداد و موقعیت یابی قبلاً نصب شده و اصلاح لازم است، استفاده می شود. این نوع ارتودنسی رایج ترین است، زیرا بیماران عادت دارند تنها زمانی به دنبال یک متخصص باشند که از قبل مشکلی نصب شده باشد.

متخصص دکتر ناصری

انواع درمان های ارتودنسی

برای حل برخی از مشکلات ارتودنسی، دکتر ارتودنسی اصفهان از وسایل دندانپزشکی استفاده می کند.

این ابزارها قادرند دندان ها را از طریق فشار وارده به آن ها حرکت داده و تغییر موقعیت دهند. نوع دستگاه انتخاب شده با توجه به شدت مشکل متفاوت است.

از جمله دستگاه های اصلی مورد استفاده عبارتند از:

لوازم ثابت: شامل براکت‌ ها، باندها و سیم های ارتودنسی می باشد. براکت ها با استفاده از ماده چسبنده یا سیمان به دندان ها چسبانده می شوند و از قوس مسئول حرکت دندان حمایت می کنند. آنها می توانند فلزی باشند یا از مواد زیبایی مانند پلی کربنات، چینی یا یاقوت کبود ساخته شده باشند.
وسایل متحرک: در دهان جای می گیرند و می توانند توسط بیمار یا متخصص ارتودنسی خارج شوند. این نوع دستگاه می تواند ارتودنسی باشد که حرکات کوچکی در دندان ایجاد می کند یا ارتوپدی برای اصلاح تغییرات استخوانی استفاده شود.
الاینرها: بریس های نامرئی نیز نامیده می شوند، الاینرها مطابق با تکنولوژی ساخته شده اند و کاملاً در دهان قرار می گیرند.

چگونه متخصص ارتودنسی شویم؟

برای ارتودنتیست شدن، دانشجو باید مدرک دندانپزشکی و سپس دوره تخصصی را بگذراند. دوره لیسانس 5 سال طول می کشد و پس از فارغ التحصیلی، دانشجو می تواند دوره کارشناسی ارشد را با تمرکز بر فعالیت عملی ارتودنسی انتخاب کند. طول دوره تحصیلات تکمیلی بستگی به موسسه ارائه دهنده آن دارد. به طور متوسط ​​دوره ها بین 18 ماه تا 24 ماه طول می کشد.

متخصص ارتودنسی چه می کند؟

دوره ی دندانپزشکی در دانشگاه های مختلف، دانشجو را از ترم اول برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک حرفه ای  آماده می کند. با کلینیک های دندانپزشکی جدید و مدرن و زیرساخت های پیشرفته، دانش آموز آموزش یکپارچه ای می بیند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *